Bij een bepaalde pH(IEP) komt een bepaald aminozuur als tweeling ion voor (zwitterion). Doet dit punt het kookpunt stijgen ten opzicht van een pH waar alleen een negatief of positief ion voorkomt?
Hallo Wim,
Kookpuntsverhoging is een zogenaamde "colligatieve eigenschap". Dit betekent dat ze uitsluitend afhankelijk is van het aantal deeltjes dat in de oplossing is.
In de (uiteraard foutieve) veronderstelling dat we geen extra moleculen of ionen moeten toevoegen om de pH te veranderen, is de kookpuntsverhoging onafhankelijk van de lading van het ion of molecule in kwestie.
Het is wel zo dat de kookpuntsverhoging afhankelijk is van het reëel aantal deeltjes dat aanwezig is. Dit betekent dat als er intermoleculaire interacties aanwezig zijn tussen de moleculen onderling, dat dan het echte aantal deeltjes kleiner is, omdat sommige deeltjes "aan elkaar vasthangen" en dan maar te beschouwen zijn als één. Daarom zal met bij de experimentele bepaling van de kookpuntverhoging altijd werken met oplossingen van verschillende concentraties, en dan extrapoleren naar concentratie gelijk aan nul.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.