Ik geef les op een middebare school. Ik merk dat mijn leerlingen steeds meer Engelse woorden gebruiken in hun Nederlandse taal, zowel schriftelijk als mondeling. In hoeverre mag ik dit toelaten?
Beste Maritselyn,
Het "sociolinguïstische" antwoord op je vraag is dat er op zich niets mis is met het feit dat jongeren en leerlingen in toenemende mate Engelse woorden en uitdrukkingen gebruiken in hun taal. Het getuigt gewoon van de veranderingen die zich op wereldvlak in onze huidige moderne samenleving voltrekken. Jongeren zijn daar nu eenmaal gevoeliger voor.
Eerder kan het voor hen zelfs een verrijking zijn, vooral als je hen naast het Engelse woord ook nog eens het Nederlandse woord leert! Dat kan je doen door bijvoorbeeld klassikale discussies te organiseren, waarbij je hen attent maakt op de synoniemen en de variatie die in taal bestaan.
Daarbij kun je best dat je niet meer eenzijdig 'fouten' corrigeren: dat soort "stiefmoederlijke" praktijken is gewoon niet meer van de 21-ste eeuw, en je leerlingen gebruiken buiten het klaslokaal hun Engelse varianten toch. Je focus ligt beter op het hen aanreiken van een zo breed mogelijk variatiespectrum, waarbij je bovendien wijst op de soms subtiele stijl- en registerverschillen die ertussen bepaalde varianten kunnen zijn. Op die manier vergroot je hun taalbeheersing alleen maar.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.