Hebben bomen een zenuwstelsel?

Habex, 30 jaar
12 mei 2008

Hebben bomen net als mens en dier iets dat als een zenuwstelsel kan beschouwd worden? Wat kunnen ze gewaarworden?

Beste Inge,

Bomen en andere planten hebben geen hersenen, maar ze zijn wel gevoelig voor en reageren op informatie uit hun omgeving. Een bekend voorbeeld zijn natuurlijk bomen die de herfst ingaan. Onderzoek wijst op het produceren van plantenhormonen die de gelijktijdige vorming van bloemen regelt. Er is ook wetenschappelijk aangetoond dat planten elkaar kunnen waarschuwen als er grote grazers in de buurt zijn. Ze kunnen hierop reageren door giftige stoffen te produceren. Ze kunnen zelfs lichaamsgeuren (feromonen) van bepaalde insecten imiteren, waarmee ze deze aansporen om schadelijke insecten te komen opeten. Grensverleggende wetenschappers onderzoeken momenteel hoe bomen verdampt water kunnen 'terugroepen' door organische stoffen te produceren die condensatiekernen voor nieuwe wolken vormen. Het lijkt er dus op dat bomen 'slim' zijn. Iedereen die een tijdje met planten bezig is, zal daar steeds nieuwe voorbeelden van ontdekken.

Veel plezier ermee!