Een schokgolf ontstaat o.a. wanneer een vliegtuig door de lucht klieft tegen de snelheid van het geluid (+- 340m/s evenredig met wortel T).
Het golffront aan de neus v/h vliegtuig bezit een hoge kinetische energie. Maar hoe hoog is die energie in druk en temperatuur?
Het is heel moeilijk om op je vraag te antwoorden.
De schokgolven worden gegenereerd aan elke oneffenheid van het vliegtuig en hangen dus af van de grootte en de vorm van het vliegtuig. De golfvorm in het nabije veld is zeer complex. Er zijn erg weinig metingen van het geluid op korte afstand beschikbaar.
Bij hoge amplitudes wordt de snelheid van het geluid afhankelijk van de amplitude: hoge drukken reizen iets sneller dan lage drukken. Dit heeft voor gevolg dat de schokgolf gaandeweg een heel karakteristieke “N” vorm krijgt en dit is meestal wat we op het aardoppervlak horen.
Typische overdrukken situeren zich tussen 50 en 500 pascal, terwijl pieken tot enkele duizenden pascal zijn waargenomen. Ter vergelijking, de statische luchtdruk is honderdduizend pascal, dus deze drukken zijn daar nog altijd maar een kleine fractie van.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.