schrijf ik ambassade en ereconsulaat in een zin met hoofdletter ?

Andrea, 46 jaar
21 november 2009

Het is dan ook aan te raden om contact op te nemen met de betreffende ambassade / ereconsulaat.

Antwoord

Beste Andrea

De woorden ambassade en ereconsulaat schrijven we nooit met een hoofdletter (tenzij als eerste woord van een zin), ook niet als we verwijzen naar een specifiek(e) ambassade/ereconsulaat. Het gaat tenslotte niet om eigennamen maar om soortnamen. Zo schrijven we wel het Hof van Cassatie, omdat dat de officiële benaming (de eigennaam) van de instelling is (en zo is er maar één in België), maar het hof van assisen omdat het geen eigennaam maar een soortnaam is, die telkens verwijst naar een specifiek voorbeeld van het gerechtsorgaan (bv. het hof van assisen van Gent). Dus: de betreffende ambassade/het betreffende ereconsulaat, de ambassade van België, de Belgische ambassade, ...

Overigens schrijven we de titels of functiebenamingen ambassadeur en ereconsul (net als premier, koning en paus) nooit met hoofdletter, ook niet als ze gevolgd worden door een naam. Bijvoorbeeld:

  • De koning benoemt en ontslaat ministers.
  • Het eerste staatshoofd van België was koning Leopold I.

Meer informatie en voorbeelden vind je in de leidraad van de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie.

Vriendelijke groet

Lieven Buysse

Reacties op dit antwoord

Er zijn nog geen reacties op deze vraag.

Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.

Beantwoord door

Prof. dr. Lieven Buysse

Algemene Taalkunde, Engelse taalkunde, Nederlandse taalkunde

Katholieke Universiteit Leuven
Oude Markt 13 3000 Leuven
https://www.kuleuven.be/

Zoek andere vragen

© 2008-2026
Ik heb een vraag wordt gecoördineerd door Eos wetenschap. Voor vragen over het platform kan je terecht bij ikhebeenvraag@eos.be