Ik werk heel veel via google, soms vind je echter iets niet omdat er te veel ruis is: je komt op commerciƫle sites terecht of op amateuristische of pornografische. Zoek bv. eens naar een policy voor internetgebruik die bepalingen bevat over (het verbod op bezoek aan) pornosites. Een oplossing is misschien dat je eerst zoekt naar security policy en binnen de gevonden zoekresultaten naar porno, maar dat gaat niet met google.
Het probleem dat je beschrijft is eigenlijk tweeledig. Om een site te kunnen vinden is het nodig dat zoekmachines weten dat de site bestaat en dat de site 'zoekmachine vriendelijk' is.
Zoekmachines hanteren allerlei technieken om te bepalen welke de meest relevante steekwoorden zijn voor elke pagina die ze indexeren. Door bepaalde regels te respecteren bij het opmaken van je site maak je het de zoekmachine gemakkelijker. Deze regels worden meestal aangeduid met de term SEO wat staat voor Search Engine Optimization.
Een tweede probleem is dat zoekmachines op dit moment niet de mogelijkheid hebben de betekenis van woorden te begrijpen. Als je zoekt naar Madonna, dan weet de zoekmachine niet of je op zoek bent naar Madonna de zangeres of informatie voor de religieuse figuur Madonna. Doordat over de zangeres veel meer pagina's te vinden zijn op het internet dan over de religieuse figuur, zullen pagina's over de zangeres vooraan worden geplaatst in de zoekresultaten.
Een oplossing voor dit probleem is zowat de heilige graal van de zoekmachines op dit moment. Als gebruiker kan je dit probleem enkel omzeilen door je zoekopdracht te verfijnen. Als je bij een zoekopdracht terecht komt in een ander domein dan hetgeen je voor ogen had, kan je proberen steekwoorden te bedenken die meer specifiek zijn voor de informatie waar je naar op zoek bent en niet voorkomen in de zoekresultaten die je reeds vond.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.