Beste Bart,
Om het vliegtuig tijdens de vlucht een stabiele stand te geven moet het moment rond het zwaartepunt nul zijn en bovendien moet als het vliegtuig een storing ondergaat waardoor bv. de neus een klein beetje naar omhoog gaat een moment rond het zwaartepunt ontstaan dat de neus terug naar de evenwichtspositie dwingt. Anders is het vliegtuig onstabiel. Ik spreek hier enkel over de pitchbeweging, dus de rotatie rond de dwarsas van het vliegtuig waarbij de neus omhoog of omlaag gaat. De stabiliteit voor deze beweging wordt de langsstabiliteit genoemd. Dwarsstabiliteit wordt gebruikt als men de rol- en gierbeweging beschouwt.
Met een gewone vleugel kan men geen stabiel evenwicht krijgen, maar met een combinatie hoofdvleugel-horizontaal staartvlak wel. Het hoogteroer dat zich aan de stabilo bevindt (beide samen vormen het horizontale staartvlak) zal bij een andere instelling leiden tot een andere evenwichtspositie van het vliegtuig (dus andere stand van de neus en dus andere aanvalshoek).
Is dit antwoord voldoende of wens je nog meer uitleg hierover ?
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.